donderdag 6 september 2012

A crazy mission accomplished (06/09/2012)


Vandaag verlaten we Muanda al, dus ben ik om zes uur opgestaan om mijn valies in te pakken. Rond kwart na zeven gaan ontbijten, ook hier dus brood met sardientjes. Ondertussen al een lekkernij voor mij, laat maar komen! Onze twee Asolongo waren zelfs vijf minuten te vroeg, maar dan ook met een reden, bleek toen ik de tafels wou klaarzetten: d’abord nous voulons parler au patron du projet. Zoals ik tegen GM zei toen ik hem ging halen, it’s all about the money. Ze vonden wat ze ter vergoeding kregen veel te weinig, maar er werd niet onderhandeld. We konden dan toch nog ongeveer op tijd beginnen, de informant van Jasper iets meer tegen zijn zin, aangezien hij niet meer had kunnen lospeuteren. Mijne Jean was vandaag gelukkig ook niet zat, en we konden onmiddellijk het werk aanvatten. Om twaalf uur konden we ze dan naar huis laten gaan. Tijdens onze sessie had een journalist van een radiostation GM geïnterviewd over het kongoking project en met de vraag wat we hier nu net kwamen doen, wat het nut was, enzovoorts. Dit dankzij onze informant, die natuurlijk bij zijn chef vrijaf moest nemen, en zo wist men ook bij de radio dat er blanken in Muanda waren die een soortement onderzoekje doen. Vlak voor het middageten trakteerden we onszelf op een klein extraatje - vlug kropen we in onze zwembroeken, en langs de achterdeur trokken we naar het strand om een heerlijke duik in de (vuile…) oceaan te nemen. Izidor en Zephyrein stonden maar stilletjes aan het water te koekeloeren, tot we hen het fototoestel en de camera gaven om hen bezig te houden. Anoniem werd beslist om de hele namiddag lekker in het water te blijven… We moesten ons echter aan het strakke schema houden, en sprongen vlug onder de douche, om daarna goed de maagjes te vullen met rijst, ndunda, bananen en veel vis (andere soort dan we meestal krijgen). Dan was het de auto inladen om stipt om twee uur door te rijden. Voor we Muanda verlieten moesten we nog twee bladzijden recupereren van het Ciwoyo-boekje dat we gisteren hadden gevonden. Uiteindelijk zijn we om half vier in Kanzi aangekomen. Daar had ik met Simeon, aan wie ik enkele dagen terug de Tucker had afgegeven, afgesproken om verder te werken. Terwijl ik me drie uurtjes heb beziggehouden in Kanzi, trokken GM en Jasper met Zeph en Izidor verder richting Boma, om in Konzo, een dorpje langs de weg, woordenschat te onderzoeken van het Cimbala. Terwijl ik lichtjes extatisch werd van de samenwerking met Simeon, kreeg ook de ploeg on the road de gewenste resultaten voor het Cimbala. Uiteindelijk zijn we in het donker doorgereden naar Boma, om terug aan te komen bij de protestanten. Zo komt er eindelijk een einde aan een ongelooflijk drukke dag waarin we heel wat verzet hebben: in de voormiddag Jasper en ik gewerkt op het Kisolongo terwijl Zeph de transcripties van de mis van zondag heeft afgewerkt, in de namiddag heb ik praktisch alle gedeeltes van de Tucker afgewerkt en hebben Jasper en GM het Cimbala voor de eerste keer verkend. Niet te vergeten hebben we ook eindelijk een duikje genomen in de oceaan als kleine ontspanning. Wat een heerlijke dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten